Vidunderlig vakkert, lød VG-anmelderens dom over Maria Menas julehit «Home for Christmas». Det samme vil bli hvisket i korridorene etter at den folkekjære popstjernen har skapt førjulsmagi i Braatthallen lørdag 17. november!
En kveld med den varme lyden av vinter
Da Maria Mena trollbandt Grieghallen og Bergen i desember i fjor, trillet BA terningen til en klokkeklar femmer og stemte i med følgende beskrivelse av innledningen av konserten:
”Det var altså et stappfullt Grieghallen som Mena fikk erfare, og da musikerne begynte å komme på scenen sto jubelen i taket. Det var en høyst ærverdig fremtreden Mena introduserte med, der alle de svartkledde musikerne (14 på det meste) fant sine plasser. Så fikk flygelet fylle hallen før Mena selv entret scenen med Ole Paus' «Mitt lille land». Seansen var nærmest en prosesjon, og følelsen om at her skulle det skje noe stort var gåsehudfremkallende. Allerede under åpningslåten ble denne påstanden forseglet. Stemningen var satt, og hver eneste bevegelse ser ut til å fengsle publikum. Et særs godt utgangspunkt for artisten som bærer følelsene utenpå kroppen.”
Billetter i salg via Ticketco.no fra 16 februar.
Maria Mena fikk sitt gjennombrudd som 16-åring med «My Lullaby». Siden den gang har hun befestet posisjonen som en av Nordens mest suksessrike artister. Mena lovprises av noen av verdens største artister, blant Kanye West og Sam Smith. Hun har vært høyt på hitlistene i Europa, Sør-Amerika og Asia, og har i løpet av 11 år fått et verdensomspennende publikum.
Fortsatt skriver hun alle sangene hjemme på kjøkkenet i Oslo. Maria Mena har vunnet Spellemannprisen (for albumet «Cause And Effect») og Edvard Grieg-prisen. Hun har også vært nominert til tysk Grammy (Eccho award).
VGs anmelder skriver om «Home for Christmas»:
Det er kun én ting å si om [Maria Menas «Home for Christmas»] - vidunderlig. Eller vakkert. Eller vidunderlig vakkert. «Home For Christmas» er en sår og uendelig lengtende sang med et udefinerbart håp i bunn - formidlet av en hviskende, gåsehudfremkallende stemme og en vemodig, nesten bedrøvet pianoklang som Tom Waits patenterte på debuten «Closing Time» i 1973. Førjulstiden blir ikke bedre enn dette.